Het overwegen van een redesign van je website is een grote beslissing. Het vergt veel tijd, denkwerk en geld. Maar als je jouw website als je beste verkoper beschouwt, is het logisch om te investeren in de presentatie ervan. Tegelijkertijd wil je niet iets repareren wat nog goed werkt. Niet iedere website heeft een complete redesign nodig. De eerste stap is het analyseren van je doelstellingen en nagaan waarom je website wel of juist niet helpt om deze doelstellingen te bereiken. Bovendien is het belangrijk om de verwachtingen van de doelgroep in de kaart te brengen, zodat je met je nieuwe website kunt voldoen aan de wensen en behoeften van deze belangrijke groep. We bespreken 5 redenen waarom je website misschien een redesign nodig heeft.
1. Je website presteert niet zoals je zou willen
Je hebt misschien wel de mooist ontworpen, functionele en fotogeniekste website, maar als het niet converteert, wat heb je er dan aan? Het waarschijnlijke doel van je website is om een klantenbestand op te bouwen, leads te converteren en prospects aan te trekken. Ga zitten en kijk eens goed naar de beschikbare data, bijvoorbeeld uit Google Analytics, zoals de statistieken van de verkooptrechter. Presteert je website zoals je wilt?
Hier zijn enkele statistieken waar je op zou kunnen letten:
- Conversieratio van bezoeker naar lead;
- Conversieratio van lead tot klant;
- Bouncepercentage.
Doe even alsof je de prospect (een potentiële klant die voldoet aan specifieke criteria) bent en kijk kritisch naar je website. Zijn je call-to-actions duidelijk en uitvoerbaar? Is de navigatie logisch en intuïtief? Zijn de bestemmingspagina’s voldoende informatief en duwt het potentiële klanten door de verkooptrechter? Of zijn ze naar jouw mening gewoon esthetisch mooi? Heb je genoeg afbeeldingen op je website of is het te veel tekst? De antwoorden op deze vragen zullen een goed beeld geven van de prestaties van je website en hebben mogelijk invloed op bovenstaande statistieken. Als je merkt dat je website niet presteert zoals je zou willen, dan is het tijd om een redesign project te starten.
2. Je website is niet responsive
Meer dan de helft van al het websiteverkeer is afkomstig van mobiele apparaten. Als je website niet is ontworpen met mobiele gebruikers in gedachten, dan mis je een groot deel van je potentiële doelgroep. Of beter gezegd, je website doet niet dienst zoals het zou moeten. Je website moet responsive zijn voor mobiele apparaten, waarbij de website zich automatisch aanpast aan het scherm waarmee een bezoekers de website bekijkt. Mensen willen onderweg snel iets kunnen opzoeken en dus ook snel bediend worden. Als je potentiële klanten niet de service geeft die het verwacht, dan verlies je ze aan een concurrentie die dat wel biedt.
Dus hoe weet je of je website responsive is? Responsive webdesign betekent dat je website probleemloos wordt weergegeven op ieder type browser of apparaat. De lay-out van de website past zich automatisch aan verschillende schermformaten aan. Je kunt de mobile friendly test van Google gebruiken om op een eenvoudige manier te controleren of je website mobielvriendelijk is.
Er zijn ook verschillende tools die je kunt gebruiken om te zien hoe je website eruit ziet op een groot aantal verschillende apparaten. Hier zijn er een paar om te proberen:
- Responsive Design Checker – Dit is een gratis tool die een verscheidenheid aan verschillende schermen toont, waaronder desktop, laptops, tablets en smartphones. Een handige functie is de mogelijkheid om schermafbeeldingen te maken, wat handig kan zijn bij het maken van een redesign.
- Google Chrome – Als je een Chrome-gebruiker bent, kun je de responsive check ook rechtstreeks vanuit de browsers uitvoeren. Klik met de rechtermuisknop en klik op “inspecteren” voordat je de “Toggle Device Toolbar” selecteert die in de onderstaande afbeelding is gemarkeerd. Zo zie je hoe je scherm eruitziet op een kleiner apparaat.
Zodra je een idee hebt van hoe je website eruitziet op mobiele apparaten, zijn hier enkele dingen waar je op zou moeten letten om een goede gebruikerservaring te garanderen:
- Controleer het lettertype – is het leesbaar op alle soorten apparaten;
- Controleer of alle video’s en afbeeldingen zonder problemen worden weergegeven;
- Zorg ervoor dat er geen problemen zijn bij het scrollen;
- Controleer het menu en zorg ervoor dat de navigatie responsief is;
- Test de gebruikerservaring, bijvoorbeeld door te bounce op pagina’s, terug te keren naar de homepage en doorloop de verkooptrechter of het aankoopproces.
Als je problemen hebt met een van de bovenstaande tests of als het duidelijk is dat je website niet responsive is, is het tijd om te overwegen om je website opnieuw te ontwerpen, bijvoorbeeld naar een mobielvriendelijk ontwerp.
3. Je website is niet geoptimaliseerd voor snelheid
Hand in hand met een responsive design is de snelheid van websites en (onderliggende) pagina’s. Het algoritme van Google, Page Experience, beloont websites die snel laden. Dus als je wilt dat je website voldoende presteert, is het van groot belang dat je snelheidstest draait en dienovereenkomstig optimaliseert.
Houd er rekening mee dat ongeveer de helft van de gebruikers verwacht dat een website in twee seconden of minder wordt geladen. Google meldt dat wanneer de laadtijd van een website toeneemt van één seconde naar drie, het bouncepercentage met 32 procent stijgt.
Er zijn talloze manieren om de paginasnelheid te controleren, maar we raden u aan te beginnen met de tool PageSpeed Insights van Google. Voer aldaar je domein-URL in en het zal je website beoordelen op een schaal van 0 tot 100, waarbij 0-49 slecht is, 50-89 verbetering nodig heeft en 90-100 als ideaal. Je zult daarbij ook verbeteringen voorgeschoteld krijgen.
Als je worstelt met paginasnelheid, is het misschien tijd om een redesign van je website te overwegen. Bij zo’n project wilt je misschien zelfs een nieuwe hostingdienst overwegen of een nieuw CMS platform, want ook dit kan invloed hebben op de snelheid van een website. Bedrijven die websites (her)ontwerpen bieden vaak ondersteunende diensten, zoals tools voor sitesnelheid die zowel de gebruikerservaring als de laadtijd drastisch kunnen verbeteren.
4. Je website is niet voldoende afgestemd op de doelstellingen
De start van een nieuw jaar is vaak het moment waar marketeers de doelen voor de toekomst onder de loep nemen. En natuurlijk het afgelopen jaar evalueren. Soms kan dat het moment van verandering zijn. Dat kan met verschillende dingen te maken hebben, zoals uitbreiding van diensten, nieuwe doelgroep of verandering van de algemene missie van je merk. Hoe dan ook, overweeg bij het bepalen van je doelen voor het komende jaar hoe je website daarop inspeelt. Zijn de doelen haalbaar met de huidige website of moet er iets veranderen?
Onthoud dat je website in wezen de digitale etalage en het visitekaartje van je bedrijf is. Als het niet nauwkeurig weergeeft wie je bent, dan zorgt dat voor verwarring bij je potentiële klanten en is het voor je merk lastiger om vertrouwen en autoriteit op te bouwen.
Als je een complete rebranding overweegt, bijvoorbeeld vanwege een uitbreiding van diensten en een nieuwe doelgroep, is dit het perfect moment om ook een redesign van je website door te voeren. Je merk en je website gaan hand in hand en dat betekent dat je identiteit zo sterk is als je website laat zien.
5. Je website ondersteunt de contentstrategie niet
Je hoort het iedere (content)marketeer zeggen: “content is king”. Als je website de contentstrategie niet ondersteunt, is het hoog tijd voor een redesign van je website.
Content is misschien wel de belangrijkste factor voor het opbouwen van vertrouwen bij bezoekers, het creëren van geloofwaardigheid, het bedienen van potentiële klanten en het laten converteren van potentiële klant tot klant door de verkooptrechter. Als je fantastische content van hoge kwaliteit genereert en nooit gevonden wordt in zoekmachines, dan moet er iets veranderen.
Als het doel is om komend jaar de productie van content op te voeren, dan moet je jezelf enkele vragen stellen over je website:
- Worden je blogs momenteel geïndexeerd?
- Scoren je blogs in vergelijking met concurrenten?
- Converteert het verkeer dat op deze pagina’s terechtkomt?
Als je op een van deze vragen ‘nee’ heb geantwoord, kan het waardevol zijn te overwegen om je website opnieuw te ontwerpen in combinatie met het stimuleren van je contentstrategie. Je wilt de motor niet laten draaien zonder vooruitgang te boeken. Een redesign van een website kan de brandstof zijn die je contentstrategie in de goede richting laat bewegen.
Is het tijd voor een redesign van je website?
Deze knoop moet je zelf doorhakken. Neem daar de tijd voor en denk er goed over na. Evalueer de grootste pijnpunten van je website. Kloppen meerdere van de besproken redenen? Dan is het serieus tijd om na te denken over een redesign van je website. Maar als je nog steeds twijfelt, probeer dan een stap terug te doen en jezelf in de schoenen van de bezoekers te verplaatsen. Het belangrijkste teken van een succesvolle website is de gebruikerservaring. Je moet je richten op het leveren van de best mogelijk ervaring voor de gebruiker. Als dat betekent dat je dingen moet veranderen aan je website, dan kunnen wij je helpen. We helpen je beslissen of je een volledig herontwerp van je website nodig hebt, een paar kleine aanpassingen nodig hebt of dat je al klaar bent voor succes.
Deze blog is mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer