Een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimization – SEO) is de content van een website en dan met name de zoekwoorden. Zoekwoorden zijn de woorden waarmee klanten jouw bedrijf moeten vinden via zoekmachines. Ze omschrijven de diensten die jij aanbiedt, maar zijn ook toegespitst op de doelgroep die jij wilt aanspreken. Het zijn dus belangrijke woorden, waarvan je wilt dat de zoekmachine ze herkent. Maar hoe zorg je er nou voor dat een zoekmachine de belangrijkste onderdelen uit jouw webpagina haalt?
Blok-editor
WordPress heeft een tijdje geleden de blok-editor functie uitgebreid, waardoor het makkelijker is geworden om content op een mooie en functionele manier op jouw website te verwerken. Eerder bespraken we deze nieuwe functies al eens. Je kunt mooie lay-outs kiezen, afbeeldingen bewerken en nieuwe blok-types vinden. Al deze nieuwe features zorgen ervoor dat jou content overzichtelijker op jouw website weergegeven wordt en daar is Google gek op!
Maar hoe verwerk je zoekwoorden op zo’n manier dat het gunstig is voor de vindbaarheid binnen een zoekmachine? Zoekmachineoptimalisatie houdt in dat jij jouw pagina’s zo inricht dat Google in één oogopslag kan vinden waar de pagina over gaat. Op deze manier kan Google de zoekers goed bedienen en zal jouw pagina hoog in de zoekresultaten eindigen wanneer mensen zoeken op de zoekwoorden die jij in jouw pagina verwerkt hebt.
HTML
Google leest de HTML-versie van jouw website. HTML staat voor HyperText Markup Language en is de taal waarin welke webpagina wordt gegenereerd. In feite is het dus de taal van de webbrowsers en de browsers zetten deze taal om naar een voor mensen prettig leesbare webpagina. In de HTML is ook informatie over het uiterlijk van de pagina verwerkt.
Head van een HTML-pagina
Een HTML-pagina bestaat uit een head- en een body gedeelte. In het head-gedeelte van een HTML-pagina zijn verschillende onderdelen te vinden. Allereerst vind je hier de paginatitel (ook wel title of title-tag) in de head. Zoekmachines hechten veel waarde aan de title-tag, waardoor het een belangrijk onderdeel van SEO is geworden. Hier plaats je dus altijd het belangrijkste zoekwoord van de webpagina. Het is daarbij verstandig om titels te gebruiken die niet langer zijn dan zeventig karakters, inclusief spaties. Wanneer een titel langer is wordt hij afgebroken in de zoekresultaten. Hetgeen wat je invult bij de title-tag wordt ook getoond in de tab in de webbrowser. Daarnaast gebruiken ook social media kanalen de title-tag om de informatie over de pagina in te laden. De omschrijving die jij in de title-tag dus vermeld, tonen social media kanalen als Facebook als omschrijving van de webpagina.
Meta-description
Daarnaast vind je in het head-gedeelte ook de metatags of meta-description. De beschrijving die je bij de meta-description invult wordt in de zoekresultaten getoond als een omschrijving van de webpagina. Google geeft aan de zoeker een kleine samenvatting van wat er op de webpagina te vinden is. Dit wordt vanuit de tekst op de pagina gegenereerd. Wanneer je de meta-description ingevuld hebt zal Google in de meeste gevallen (tenzij de zoekterm erg afwijkt en een andere beschrijving beter passend is) deze omschrijving tonen in de zoekresultaten.
Body van een HTML-pagina
Het head-gedeelte van een HTML-pagina is het begin bij het optimaliseren van de content voor zoekmachines. Daarnaast kan de body ook op de juiste manier geoptimaliseerd worden, om zo nog beter vindbaar te worden. Alle content die in het body-gedeelte staan, is – in tegenstelling tot de head – direct zichtbaar bij het weergeven van een webpagina in een webbrowser.
De tekst in de body is zeer belangrijk voor zoekmachines. Een zoekmachine doet – simpel gezegd – niets anders dan overeenkomsten zoeken tussen de zoekopdracht en webpagina’s. Omgekeerd betekent dit dus dat een webpagina minder snel gevonden wordt wanneer een desbetreffende zoekterm niet in de webpagina voorkomt. Google wordt wel steeds slimmer en kan inmiddels ook synoniemen herkennen. Je kunt de zoekwoorden die je gebruikt dus gerust ook afwisselen met synoniemen. Het gaat er voor Google om dat de boodschap van jouw blog aansluit bij de zoekvraag. Om het makkelijker te maken voor zoekmachines om deze zoektermen snel terug te vinden op jouw webpagina, is het belangrijk om een goede structuur aan de pagina toe te brengen.
HTML-koppen
Gebruik koppen om onderscheid tussen verschillende alinea’s te maken en om aan te geven wat het belangrijkste onderwerp van een stuk tekst is. Belangrijk bij het gebruik van HTML-koppen (ook wel headings genoemd) is dat een <h1>-kop idealiter maar één keer voorkomt op een webpagina. Een <h1>-kop heeft de meeste waarde voor een zoekmachine. Subkoppen van <h1> plaats je in een <h2>-kop, en subkoppen daarvan in een <h3>-kop.
Zorg er dus voor dat de belangrijkste zoekterm in een <h1>-kop komt te staan. Bij voorkeur kun je de zoekterm ook nog eens in een <h2>- en <h3>-kop terug laten komen. Daarnaast zijn <h2>- en <h3>-koppen ook erg geschikt om synoniemen van de belangrijkste zoekterm in te plaatsen, of om andere zoektermen in terug te laten komen.
Dikgedrukte tekst
Belangrijke woorden kun je in je tekst uitlichten door ze dikgedrukt te maken. Hierdoor wordt het voor lezers duidelijk dat het belangrijke woorden zijn, maar ook voor zoekmachines. Zoekmachines herkennen dikgedrukte woorden, maar maken hierbij wel onderscheid tussen <strong> en <bold>. Beide termen zorgen ervoor dat de tekst dikgedrukt wordt, maar alleen <strong> heeft waarde voor een zoekmachine.
Alternatieve tekst
Zoekmachines kunnen geen afbeeldingen zien zoals mensen dat doen. Daarom is het belangrijk om afbeeldingen een alt-tag (alternatieve tekst) mee te geven. Hierdoor krijgen zoekmachines een idee waar een afbeelding over gaat en kunnen ze inschatten hoe belangrijk de afbeelding is. Zorg dus dat de alternatieve tekst die je aan een afbeelding meegeeft goed aangeeft wat er op de afbeelding te zien is en wat de functie van de afbeelding is. Wanneer een afbeelding puur decoratief is dan kun je gewoon kort een omschrijving van het plaatje geven, maar wanneer een afbeelding goede informatie bevat zul je goed aan moeten geven wat dit voor informatie is.
Opsommingen
Ook het structureren van een lijst in HTML heeft waarde voor zoekmachines. Lijsten zijn bijvoorbeeld de bullets of opsommingstekens die je voor een opsomming plaatst. Net als bij de eerder genoemde elementen zoals koppen en dikgedrukte tekst, kan een zoekmachine door opsommingen beter herkennen hoe de tekst op jouw webpagina gestructureerd is. Op basis daarvan kan er een waarde aan de verschillende onderdelen worden gegeven.
Gebruik de blok-editor
Zoals eerder genoemd, heeft WordPress een uitgebreide blok-editor geïntroduceerd. Hierdoor is het makkelijker om jou tekst te structureren. Door de blok-editor te gebruiken kun je bijvoorbeeld eenvoudig opsommingen maken of headers toevoegen. Hierdoor zijn WordPress-websites veel gebruiksvriendelijker voor de beheerders van de pagina geworden. Ik raad je dan ook aan om deze blok-editor eens goed te gebruiken en hiermee te experimenteren. Probeer zoveel mogelijk structuur in jouw teksten aan te brengen en scoor punten bij de zoekmachines!
Kun je nog wat hulp gebruiken bij het structureren van jouw webpagina’s, of heb je hulp nodig bij andere SEO-vraagstukken? Neem contact met ons op en we helpen je graag!