9 gratis tips voor een betere SEO

seo-is-about-contentSearch Engine Optimization of afgekort SEO staat nooit stil. Zeker de laatste tijd zijn er veel ontwikkelingen geweest.

Denk hierbij aan “Mobilegeddon”, waarbij zoekmachines zoals Google en Bing de mobielvriendelijkheid van websites opnamen in de beoordeling van een website.

Het is belangrijk om goed van deze veranderingen op de hoogte te blijven en zonodig je site aan te passen.

Daarom in dit artikel 9 gratis tips voor een optimaal zoekresultaat van je website!

1. Stop met teveel nadenken over SEO

Er wordt veel gezegd over SEO. Iedereen probeert het geheim achter het steeds wijzigende algoritme van zoekmachines te ontdekken en hierbij wordt veel technische informatie gegeven. Uiteraard kan het geen kwaad om hiervan op de hoogte te blijven, maar blijf hier niet te veel in hangen. Het is belangrijker om je te focussen op het gebruikersgemak van je bezoekers en ze te voorzien van goede, informatieve content.

2. Houd je content up-to-date

Wanneer mensen onderzoek doen naar een onderwerp, zoeken zij actuele en kloppende informatie. Daarom is het belangrijk de content van je website up-to-date te houden. Vernieuwing wordt steeds belangrijker in Google’s zoekalgoritme, en terecht:  niemand wil tijd verspillen met verouderde content.

 3. Leg prioriteit bij “usability”

Technologie is een zeer belangrijk aspect voor het vergelijken van gebruiksvriendelijkheid. Naast het zorgen voor behulpzame en informatieve content, is het belangrijk dat gebruikers gemak en plezier ervaren bij het bezoeken van je website. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de website snel geladen wordt en maak de website mobielvriendelijk. Controleer met deze tool of je website al mobielvriendelijk is.

4. Bouw relaties, geen links

“Link building” is een term die vaak genoemd wordt in de wereld van SEO. Het idee is simpel: mensen linken naar je website wanneer dit een relevante bron is. De term “link-building” wordt echter vaak te letterlijk genomen; er wordt bijvoorbeeld gevraagd links te plaatsen op niet-relevante websites. Dit geeft vaak een tegenovergesteld effect.

Links zijn wel een sleutel voor een goede score in Google, maar wat marketeers vaak vergeten is dat links gebouwd worden in relatie met mensen. De beste manier om aan “link building” te doen is door bijvoorbeeld waardevol te zijn voor bloggers en andere beïnvloeders in je vakgebied.

5. Leg prioriteit bij specifiekere termen

Vaak wil men gevonden worden op vage, algemene termen. Het is natuurlijk mooi om gevonden te worden op bijvoorbeeld de term “webshop” of “webshop Groningen” maar de kans is groot dat de bezoekers helemaal niet op zoek zijn naar jouw webshop.

Het is veel beter je te richten op de details: bijvoorbeeld, voor een webshop in CV onderdelen: “CV onderdelen webshop” of “CV onderdelen bestellen”. De kans dat bezoekers daadwerkelijk wat gaan bestellen is dan veel groter.

gebruik-relevante-termen-voor-seo

6. Gebruik keywords op de juiste plekken

Het is belangrijk om keywords op een gestructureerde manier te communiceren met Google.

Plaats belangrijke keywords niet alleen in de url, maar ook in paginatitels en in de paginatekst. Wanneer de structuur van de website dit niet toelaat, denk er dan eens over na om een blog te beginnen, of creëer een nieuwspagina met nieuws over keywords die voor jouw website van belang zijn.

Wanneer je gebruik maakt van WordPress is de plug-in WordPress SEO van Yoast zeer aan te raden.

7. Vervang keywordonderzoek door klantonderzoek

Mensen gebruiken zoekmachines voornamelijk om antwoord op hun vragen te vinden. De meest relevante antwoorden zullen vaak als eerste getoond worden.

Maak daarom van je website een bron van informatieve artikelen van hoge kwaliteit. Wanneer je behulpzame en informatieve content plaatst, zoals nieuwsberichten, how-to-artikelen, onderzoeksartikelen of blogartikelen zoals deze, wordt de kans groter dat je gevonden wordt en dat je het vertrouwen van de bezoeker wint.

8. Let op de kleine details

Vaak worden kleine dingen zoals meta-descriptions vergeten door marketeers, omdat deze meta-descriptions geen directe invloed hebben op je “Google Score”.

Toch zijn dit soort details belangrijk. In het geval van meta-descriptions kun je jezelf bijvoorbeeld onderscheiden van de concurrent door de tekstkort en krachtig te schrijven,  zodat men sneller op jouw link klikt.

9. Wees een woordenboek

Één van de meest efficiënte manieren om hoog te scoren bij bepaalde zoektermen is het maken van een “woordenboek”. In plaats van “keyword stuffing” is het belangrijk om bijvoorbeeld relevante vaktermen duidelijk en objectief te beschrijven, zodat je het publiek helpt iets te leren.

Deze pagina’s scoren over het algemeen zeer goed doordat ze veel kernwoorden bevatten en behulpzaam zijn voor mensen die naar de betekenis van die termen zoeken.

woordenboek-voor-betere-seo

Slotwoord

De dagen van illegale SEO methoden zijn al lang voorbij en wij vinden dit een goede ontwikkeling. Het “geheim” van succes met SEO is eigenlijk dat er geen geheim is. Het belangrijkste is je richten op het maken van een gebruiksvriendelijke website, die de bezoeker nuttige informatie geeft.

Bron: The Next Web

Datum 18 juni 2015 Nijm Webdesign & Hosting

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *