Direct naar de inhoud.
9 gratis tips voor een betere SEO

9 gratis tips voor een betere SEO

  • door:
  • op:
  • laatste wijziging: 02 okt 2018
  • tags:

seo-is-about-contentSearch Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie) of afgekort SEO staat nooit stil. Zeker de laatste tijd zijn er veel ontwikkelingen geweest.

Denk hierbij aan “Mobilegeddon” in 2015, waarbij zoekmachines zoals Google en Bing de mobielvriendelijkheid van websites opnamen in de beoordeling van een website en tegenwoordig ook de snelheid van de websites meegerekend worden. Of denk aan SSL dat in 2017 als (lichte) rankingfactor mee ging tellen.

Het is belangrijk om goed van deze veranderingen op de hoogte te blijven en zo nodig je site aan te passen. Daarom in dit artikel 9 gratis tips voor een optimaal zoekresultaat van je website!

1. Stop met teveel nadenken over SEO

We beginnen gelijk maar met een statement. Er wordt veel gezegd over SEO waarvan ook heel veel onzin is. Iedereen probeert het geheim achter het steeds wijzigende algoritme van zoekmachines te ontdekken en hierbij wordt veel technische informatie gegeven.

Uiteraard kan het geen kwaad om hiervan op de hoogte te blijven, maar blijf hier niet te veel in hangen. Het is belangrijker om je te focussen op het gebruikersgemak van je bezoekers en ze te voorzien van kwalitatief goede en informatieve content.

2. Houd je content up-to-date

Wanneer mensen onderzoek doen naar een onderwerp, zoeken zij actuele en kloppende informatie. Daarom is het belangrijk de content van je website up-to-date te houden. Vernieuwing wordt steeds belangrijker in Google’s zoekalgoritme, en terecht:  niemand wil tijd verspillen met verouderde content. Besteed daarom ook aandacht aan oudere artikelen en bekijk of deze nog up-to-date zijn. Zo niet, pas ze aan en publiceer ze opnieuw. Herschrijf dus je oude tekst en plaats het artikel niet dubbel.

 3. Leg prioriteit bij “usability”

Technologie is een zeer belangrijk aspect voor het vergelijken van gebruiksvriendelijkheid. Naast het zorgen voor behulpzame en informatieve content, is het belangrijk dat gebruikers gemak en plezier ervaren bij het bezoeken van je website.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat de website snel geladen wordt en maak de website mobielvriendelijk. Sterker nog, bouw je website op basis van het mobile-first principe. Dit houdt in dat je begint met het “laden” van de elementen die nodig zijn om de mobiele versie te tonen.

Grotere schermen zoals tablets of desktop schermen zullen extra elementen inladen om een andere passende weergave te tonen. Het voordeel is dat de verschillende versies alleen maar laden wat nodig is.

Controleer met deze tool of je website al mobielvriendelijk is.

4. Bouw relaties, geen links

“Link building” is een term die vaak genoemd wordt in de wereld van SEO. Het idee is simpel: mensen linken naar je website wanneer dit een relevante bron is. De term “link-building” wordt echter vaak te letterlijk genomen; er wordt bijvoorbeeld gevraagd links te plaatsen op niet-relevante websites. Dit geeft vaak een tegenovergesteld effect.

Links zijn wel de sleutel voor een goede score in Google, maar wat marketeers vaak vergeten is dat links gebouwd worden in relatie met mensen. De beste manier om aan “link building” te doen is door bijvoorbeeld waardevol te zijn voor bloggers en andere beïnvloeders in je vakgebied. Wanneer jij goede artikelen schrijft zullen andere kwalitatieve websites dit oppikken en wellicht naar jou artikel linken.

5. Leg prioriteit bij specifiekere termen

Vaak wil men gevonden worden op vage, algemene termen. Het is natuurlijk mooi om gevonden te worden op bijvoorbeeld de term “webshop” of “webshop Groningen” maar de kans is groot dat de bezoekers helemaal niet op zoek zijn naar jouw webshop.

Het is veel beter je te richten op de details: bijvoorbeeld, voor een webshop in CV onderdelen: “CV onderdelen webshop” of “CV onderdelen bestellen”. De kans dat bezoekers daadwerkelijk wat gaan bestellen is dan veel groter.

gebruik-relevante-termen-voor-seo

6. Gebruik keywords op de juiste plekken

Het is belangrijk om keywords op een gestructureerde manier te communiceren met Google zonder dat dit irritant wordt voor je bezoeker. Plaats belangrijke keywords niet alleen in de url, maar ook in paginatitels en in de paginatekst.

Wanneer de structuur van de website dit niet toelaat, denk er dan eens over na om een blog te beginnen, of creëer een nieuwspagina met berichten waarbij je de keywords die voor jouw website van belang zijn kunt gebruiken.

Wanneer je gebruik maakt van WordPress is de plug-in WordPress SEO van Yoast zeer aan te raden.

7. Vervang keywordonderzoek door klantonderzoek

Mensen gebruiken zoekmachines zoals Google voornamelijk om antwoord op hun vragen te vinden. De meest relevante antwoorden zullen vaak als eerste getoond worden.

Maak daarom van je website een bron van informatieve artikelen van hoge kwaliteit. Wanneer je behulpzame en informatieve content plaatst, zoals nieuwsberichten, how-to-artikelen, onderzoeksartikelen of blogartikelen zoals deze, wordt de kans groter dat je gevonden wordt en dat je het vertrouwen van de bezoeker wint.

8. Let op de kleine details

Vaak worden kleine dingen zoals meta-descriptions vergeten door marketeers, omdat deze meta-descriptions geen directe invloed hebben op je “Google Score”.

Toch zijn dit soort details belangrijk. In het geval van meta-descriptions kun je jezelf bijvoorbeeld onderscheiden van de concurrent door de tekst kort en krachtig te schrijven,  zodat men sneller op jouw link klikt. Maak ook gebruik van structured data en rich snippets, hiermee kun je ervoor zorgen dat je net even iets meer op valt dan de rest.

9. Wees een woordenboek

Één van de meest efficiënte manieren om hoog te scoren bij bepaalde zoektermen is het maken van een “woordenboek”. In plaats van “keyword stuffing” is het belangrijk om bijvoorbeeld relevante vaktermen duidelijk en objectief te beschrijven, zodat je jouw publiek helpt iets te leren.

Deze pagina’s scoren over het algemeen zeer goed doordat ze veel kernwoorden bevatten en behulpzaam zijn voor mensen die naar de betekenis van die termen zoeken. Ook laat je de bezoeker zien dat jij weet waar je het over hebt.

woordenboek-voor-betere-seo

Conclusie

Je kunt concluderen dat er eigenlijk geen geheim is voor een betere vindbaarheid. Het belangrijkste is je richten op het maken van een gebruiksvriendelijke website waarbij de bezoeker nuttige informatie op een prettige en snelle manier kan vinden. Wil je meer tips? Lees dan ook 5 gratis tips op beter gevonden te worden in Google.

Bron: The Next Web

Webdesign, webshops, onderhoud en hosting

Website of Webshop

NIJM Webdesign logo NIJM Webdesign logo

Een mooie en vindbare website of webshop? Vraag ons naar de mogelijkheden. Kijk snel op onze Webdesign pagina en bekijk wat Nijm Webdesign & Hosting voor u kan betekenen.

Betrouwbare hosting

NIJM Webhosting logo NIJM Webhosting logo

Jouw website veilig en altijd bereikbaar? Jouw website of webshop moet natuurlijk ten alle tijden bereikbaar en veilig zijn. Onze hosting pakketen bieden de oplossing!

Professioneel onderhoud

NIJM Webonderhoud logo NIJM Webonderhoud logo

Zelf geen tijd om je website te beheren? Dan hebben wij de juiste service voor jou! Met onze onderhoudscontracten besteed je het bijwerken van de website aan ons uit!

Klantbeoordelingen

Nijm Webdesign & Hosting

5/5 Op basis van 12 stemmen

Beoordeel ons ook via onze Facebookpagina