Tegenwoordig vind je heel veel informatie over SEO. Hierbij kom je vaak ook termen zoals rich snippets en structure data tegen. Maar wat is dit nu precies? In deze blogpost leggen wij dit voor je uit.
Wat is structured data?
Met structured data kun je elementen op je pagina markeren voor zoekmachines. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat iets een adres is of een product met een titel is, prijs, beschrijving en de voorraad. Ook kun je relaties leggen tussen verschillende onderdelen. Met deze informatie zien zoekmachines direct wat voor soort gegevens het zijn. Een overzicht van alle regels en mogelijkheden van structured data kun je vinden op schema.org. Er zijn drie toepassingsmogelijkheden, namelijk: JSON-LD, Microdata en RDFa. Google adviseert om gebruik te maken van JSON-LD. Het kan zijn dat Google vervolgens jouw informatie laat zien als rich snippet.
Wat zijn rich snippets?
Rich snippets zijn zoekresultaten die direct meer informatie geven dan de standaard zoekresultaten. Dit klinkt misschien wat vaag, daarom even een voorbeeld. Stel je wilt een recept zoeken en je zoekt met Google naar “recept stamppot andijvie”. Dan zul je hoogstwaarschijnlijk het volgende resultaat zien:
Je ziet hier dus direct een afbeelding en een stappenplan. Het tweede resultaat ziet er als volgt uit:
Hier zien we een beoordeling, bereidingstijd en aantal calorieën. Dit zijn allemaal gegevens die uit structured data gehaald worden. Uiteraard beperkt dit zich niet tot recepten maar kun je structured data ook voor zaken gebruiken als:
- Breadcrumbs, sitenaam en sitelinks
- Producten
- Evenementen
- Lokale bedrijven
- Reviews/beoordelingen
- Etc.
Zoals je kunt zien vallen rich snippets direct op in de zoekresultaten en is de kans daarom groter dat er wordt doorgeklikt naar je website.
Maak ik al gebruik van Structured Data?
Om te controleren of je al gebruik maakt van structured data kun je deze tool van Google invullen.