Als er een ding zeker is in de wereld van SEO dan is het dat alles continu verandert. In de afgelopen jaren is dit eens te meer gebleken. Daar waar je een tijd geleden nog wel een paar simpele handigheidjes kon gebruiken om hogerop te komen in de zoekmachines, werkt dat inmiddels vaak niet meer. Zoekmachines, met Google uiteraard voorop, worden steeds slimmer waardoor ze ‘SEO trucjes’ steeds vaker weten te herkennen en negeren.
Met behulp van onder andere Artificial Intelligence (AI) krijgt Google het voor elkaar om bezoekers steeds relevantere resultaten te geven. Het algoritme blijft zich verbeteren, wat eigenlijk maar goed is ook. Want iedereen wil tenslotte betrouwbare en nuttige zoekresultaten krijgen. Maar als je wilt dat jouw content zo hoog mogelijk komt te staan, moet je natuurlijk wel weten hoe je dit anno 2020 het beste voor elkaar kan krijgen.
In het Nederlands staat SEO ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie, maar de term SEO wordt inmiddels door iedereen begrepen. Bij deze vorm van marketing gaat het er allemaal om dat je content zo hoog mogelijk in de zoekmachines komt te staan. Hierbij gaat het natuurlijk vooral om Google, want zij hebben met ruim 95% veruit het grootste marktaandeel. We gaan hieronder een aantal SEO trends die in 2020 belangrijk zijn doornemen.
1: Voice Search
Inmiddels kan de opkomst van voice search eigenlijk niet meer genegeerd worden. Daar waar dit een aantal jaren geleden nog ver weg leek, is voice search in de tussentijd enorm gegroeid. De laatste jaren heeft het een ware doorbraak beleefd, waarbij de verwachting is dat dit de komende tijd alleen nog maar verder gaat groeien. Daarom is het voor iedereen die wil dat hun content goed gevonden wordt de hoogste tijd om hierop in te spelen.
De grootste reden dat voice search meer wordt gebruikt is de toenemende populariteit van apparaten zoals Alexa en Google Home. Door de opkomst hiervan probeert Google de algoritmes hierop aan te passen. Uit recent onderzoek van de tech-gigant blijkt dat inmiddels 41% van alle volwassen en 55% van alle tieners reeds op zijn minst een keer per dag gebruik maken van voice search.
Zoals eerder benoemd leert Google met behulp van AI heel snel bij. Een positief gevolg hiervan is dat voice search daardoor veel betere zoekresultaten oplevert dan eerder het geval was. Daarmee wordt het ook vele malen nuttiger. Moest je eerst nog wel eens als gebruiker dingen vier keer inspreken, daar gaat dat tegenwoordig stukken beter. Het moment om hieraan te werken is dus aangebroken.
Wat zijn specifieke actiepunten op dit vlak? Houdt rekening met featured snippets. Wat Google namelijk vrijwel altijd voorleest bij een spraak zoekopdracht zijn deze featured snippets. Dit is een sectie boven de reguliere organische zoekresultaten, waarbij Google het antwoord al toont.
Voorbeeld:
Er zijn een aantal handigheden om hier eerder voor in aanmerking te komen. Featured snippets beginnen vaak met wat is, hoe doe je, wat kost zoekopdrachten. En ook zie je ze vaak bij recepten bijv. een lijstje van instructies.
Enfin, je wilt de vraag van de zoeker herhalen in belangrijke SEO elementen van de webpagina. Bijv. de URL zoals het hierboven getoonde voorbeeld dat is wat-is-facebook live. Op de pagina zelf wil je een H1 of H2 kopje maken en de vraag daarin herhalen. En dan daar direct onder beknopt antwoord geven (rond de 40 – 60 woorden doorgaans).
Kijk naar de huidige zoekresultaten om te achterhalen wat voor soort antwoord Google wilt zien. Bijv. in sommige gevallen wil Google geen beknopte definitie maar juist een lijstje, genummerd of ongenummerd. Dat format wil je dan volgen. Het is lastig vast te stellen wat Google het beste antwoord vindt (qua inhoud). Je wilt kijken naar het huidige antwoord dat door Google geselecteerd wordt en daar je eigen inzichten aan toevoegen.
Pro tip: indien je wilt zien wat de volgorde is van de featured snippets rangschikking voer dan bijv. de volgende zoekopdracht uit: “wat is facebook live –mediaweb.nl”. Zonder de aanhalingstekens. Je voegt dus een minus teken toe en dan de domeinnaam van de website die de featured snippet momenteel in handen heeft. Dan zie je wie de ‘nummer 2’ leverancier is. Zo kun je doorgaan en kijken hoe goed Google momenteel jouw antwoord vindt.
2. Data-driven SEO content verdient meer aandacht
Er wordt opgemerkt dat er steeds meer tools beschikbaar zijn voor SEO-specialisten die hun veel data geven. Sowieso lijkt SEO veel meer datagedreven te gaan worden. Als er vroeger een zoekwoorden onderzoek werd gedaan bestond dit vooral uit het bekijken van het zoekvolume en de concurrentie. Tegenwoordig wordt daar veel verder op ingegaan bij SEO consultancy. Zo kijkt men naar hoe een pagina met zoekresultaten precies tot stand is gekomen en is opgebouwd. Met deze kennis kan uiteindelijk bepaald worden of er daar kansen liggen om te scoren.
Eigenlijk is de gedachte achter datagedreven SEO content vrij simpel. Mensen die op zoek zijn naar producten en diensten willen graag op een persoonlijke manier benaderd worden. Door op de juiste manier gebruik te maken van de kennis die wordt opgedaan met behulp van data wordt dit veel beter mogelijk. Wanneer bepaalde content immers meer inhoud heeft zal het helpen om de lezer of potentiële klant te boeien. Dit zorgt ervoor dat deze de content daadwerkelijk leest en weet waar het over gaat.
3. User Intent
De naam verraad het al een beetje maar bij user intent gaat het erom dat de intentie van een gebruiker zo goed mogelijk wordt begrepen. Door websites, content en pagina’s hierop aan te passen vergroot je de kans om hogerop te komen in Google. Zij hebben al tijdenlang hetzelfde doel waar naartoe wordt gewerkt, namelijk dat hun gebruikers de meest relevante informatie krijgen voorgeschoteld zo snel mogelijk.
Google stopt sowieso veel energie in zo goed mogelijk begrijpen van de zoekopdrachten. De verwachting is dan ook dat in de toekomst de zoekopdrachten nog veel verder gepersonaliseerd gaan worden. Bijvoorbeeld door onderscheid te maken tussen bepaalde leeftijdsgroepen. Omdat deze er een heel ander taalgebruik op nahouden kan dit helpen om ook op die manier de resultaten nog gerichter te maken.