Wat zijn Accelerated Mobile Pages en wat kan ik er mee op mijn WordPress site?

AMP logoAccelerated Mobile Pages of afgekort AMP betekent letterlijk: versnelde mobiele pagina’s. Het doel van AMP is om je pagina’s van je website supersnel te laten laden op mobiele apparaten, door vertragende elementen weg te laten en de weergave zo eenvoudig mogelijk te maken.

Eigenlijk krijg je een zeer versimpelde versie van je website te zien. Het idee hierachter is om zo weinig mogelijk randzaken in te laden, zodat de gebruiker alleen hetgeen ziet waar hij naar zoekt.

Wat kan ik er mee en hoe herken ik het?

Met AMP-versies van je pagina’s kun je dus je website sneller en gebruiksvriendelijker maken voor je mobiele bezoekers.

Hieronder zie je een voorbeeld van een eerdere blogpost van ons over het standaardiseren van SSL voor al onze klanten.

Je herkent AMP-pagina’s aan de bliksemschicht en het woordje AMP:

Voorbeeld van een pagina met AMP

Hoe kan ik AMP activeren in WordPress?

Wanneer je gebruik maakt van onze favoriete CMS WordPress, dan is het installeren en activeren van AMP zeer eenvoudig. De ontwikkelaars van WordPress hebben namelijk zelf een plug-in uitgebracht waarbij ze deze functionaliteit toevoegen. De plug-in is zelfs gratis te downloaden en vind je via nl.wordpress.org/

AMP & Yoast SEO

Als je ook gebruik maakt van Yoast SEO dan dien je hiervoor nog wel een extra plug-in te downloaden en te installeren om dit goed samen te laten werken. Het gaat om Glue for Yoast SEO & AMP ontwikkeld door Yoast zelf.

Ook geeft Yoast je de mogelijkheid om eenvoudig de weergave van deze pagina’s aan te passen.

AMP en Google Analytics

Doordat je geen gebruik kunt maken van JavaScript op AMP pagina’s, werkt de standaardcode van Google Analytics dus ook niet. Uiteraard wil je wel graag weten of mensen deze pagina’s bezoeken. Indien je bovenstaande plug-ins gebruikt is ook het toevoegen van deze trackingcode niet erg moeilijk. Als je ingelogd bent op je WordPress website, ga je vervolgens naar “SEO -> AMP”. Hier vind je een tabblad “Analytics” alwaar je de AMP-analyticscode kunt invoeren. Deze ziet er als volgt uit:

<amp-analytics type="googleanalytics" id="analytics1"><amp-analytics type="googleanalytics" id="analytics1"><script type="application/json">{ "vars": { "account": "UA-XXXXXXXX-X" }, "triggers": { "trackPageview": { "on": "visible", "request": "pageview" } }}</script></amp-analytics>

Waarbij je UA-XXXXXXXX-X vervangt met je eigen Google Analytics account.

Moet ik dit gaan gebruiken?

Moeten is een groot woord uiteraard, maar aangezien Google (en ook andere zoekmachines) steeds meer kijken naar een goede gebruikerservaring en dus ook naar dit soort technieken. Adviseren wij zeker dit te gaan gebruiken. Zeker omdat het installeren en activeren in WordPress zeer snel kan en weinig moeite kost.

 

 

Kernwoorden:

Datum 4 augustus 2017 Nijm Webdesign & Hosting